Collection
Show menu

Download image file

License

Free use.

Resolution 5021 x 7532 piksler
Photo: Stavanger Kunstmuseum / Erland, Oddbjørn Aarstad
Photo license: CC PDM / CC BY-SA

Download

Frida Hansen

Roser i landskap (original)

Creation date: 1903
Object type: Tekstilkunst, Billedvev
Materials and techniques: Billedvev, ull på bomullsrenning
Decoration technique: Billedvev
Material : Ull-Bomull
Dimensions: 264,5 x 76 cm pr del (2 deler)
Subjects: Billedvev, Tekstilkunst, Art nouveau
Style: Art Nouveau Jugend
Acquisition: Innkjøpt til museets faste samling i 2015, med midler fra NAG-fondet.
Identifier: SKMS.2015.0044
Owner: Museum Stavanger AS
Photo: Stavanger Kunstmuseum / Erland, Oddbjørn Aarstad Download
Metadata: DigitaltMuseum API

Disse doble portierene har et vakkert motiv med rosetrær i landskap. Motivet strekker seg over begge portierene, slik at de til sammen utgjør et bilde. Rosetrærne er plassert i et stilisert landskap med hvite blomster. Nederst har hun vevd et vannspeil som tar opp refleksjonen fra de fargerike rosene. Vi ser også to store øyenstikkere som flyr over vannet i den høyre portieren. De stiliserte blomstene viser hvordan Hansen lot seg påvirke av kinesisk kunst hvor motivet ofte holdes i flaten. Kunstnere som Katsuko Hokusai hadde stor påvirkning i Hansens samtid og vant gjenklang i art nouveau-kunstnernes gjengivelser av naturen. De forstørrede øyenstikkerne er også karakteristiske for art nouveau-kunstnernes interesse for natur og naturfenomener.

Motivet med rosetrær fremkommer også i transparenten ‘Rosentrær og liliekonvaller’ (kat. Nr. 55 og 56 i Anniken Thues katalog raisonne). I disse to transparentene (en dobbel og en enkel) fremstilles rosetrærne mot en bakgrunn av stiliserte liljekonvaller i mønster.

De nederste frynsene til disse portierene er sydd inn i et tynt stoff. Frynsene er slitt og det er nærliggende å tro at de har vært utsatt for en katt eller et annet husdyr. Museet har valgt å la disse stoffposene være eksponert fordi de forteller om konserveringsprosessen som teppene har vært gjenstand for. Tiltaket med å sy frynsene inn i stoffposene er gjort for å bevare dem for ettertiden.