Samlingen
Vis meny

Last ned bildefil

Lisens

In Copyright - Educational Use Permitted / Opphavsrett
© Ekeland, Arne

Oppløsning 2968 x 4000 piksler
Foto: Stavanger Kunstmuseum / Myrestrand, Dag
Fotolisens: AC INC-EDU / AC 1
Foto av kunstverk som er underlagt opphavsrett kan ikke brukes fritt eller deles videre, uten særskilt avtale med kunstner eller andre som forvalter kunstnerens opphavsrett, som BONO eller andre.

Last ned

Arne Ekeland

Mor med barn (original)

Datering: 1937
Betegnelse: Maleri, Oljemaleri
Materiale og teknikk: Olje på lerret
Teknikk: Oljemaling
Mål: 200 x 150 cm
Emneord: Samling Halvdan Hafsten, Norsk mellomkrigskunst
Ervervelse: Tilhører Samling Halvdan Hafsten (SHH). Samlingen på 208 kunstverk ble i sin helhet testamentert til Stavanger Faste Galleri i 1984, av kunstsamler Halvdan Hafsten.
Inventarnr.: SHH.046
Eier: Museum Stavanger AS
Opphavsrett: © Ekeland, Arne
Foto: Stavanger Kunstmuseum / Myrestrand, Dag Last ned
Metadata: DigitaltMuseum API

Et par år før Arne Ekeland malte 'Mor med barn' (1937) var han på en reise til Italia. Der studerte han renessansekunst, mosaikker og bysantisk kunst og utviklet en malerstil hvor figurer og flate er oppdelt i fasetter, som vi ser tydelig her. I sitt hjemlige miljø ble Ekeland på denne tiden preget av tidens interesse for psykoanalyse. Spørsmål rundt angst og skyldproblematikk var noe som opptok ham sterkt. I 1934 kom den jødiske psykiateren, psykoanalytikeren og forfatteren Wilhelm Reich til Norge, på flukt fra Hitlers Nazi-Tyskland. Den radikale Reichs ønske om å forene marxismen og psykoanalysen interesserte Ekeland. Reich hevdet at nevroser først og fremst var forankret i de fysiske, seksuelle, økonomiske og sosiale forhold hos pasienten. I maleriet ser vi hvordan Ekeland gjennom symbolbruk og gjentakelser fremstiller en utvikling hos den lille familien. Til venstre ser vi moren sammen med barna mens de er små. Strømmasten bak hodet hennes former et kors, en tydelig hentydning til den kristne kulturarvens påvirkning. Til høyre svever moren sammen med de eldre barna. En rekke symboler viser til seksuell frigjøring, som guttens onanering og den røde fargen på morens kjønn. Koppen med påskriften ‘Snil pike’ som moren holder i hånden er et annet tydelig tegn på frigjøringsprosessen kunstneren ønsket å beskrive.