Samlingen
Vis meny

Last ned bildefil

Lisens

In Copyright - Educational Use Permitted / Opphavsrett
© Ekeland, Arne

Oppløsning 4000 x 2664 piksler
Foto: Stavanger Kunstmuseum / Myrestrand, Dag
Fotolisens: AC INC-EDU / AC 1
Foto av kunstverk som er underlagt opphavsrett kan ikke brukes fritt eller deles videre, uten særskilt avtale med kunstner eller andre som forvalter kunstnerens opphavsrett, som BONO eller andre.

Last ned

Arne Ekeland

Vårbilde (original)

Datering: 1941
Betegnelse: Maleri, Oljemaleri
Materiale og teknikk: Olje på lerret
Teknikk: Oljemaling
Mål: 200 x 300 cm
Emneord: Samling Halvdan Hafsten, Norsk mellomkrigskunst
Ervervelse: Tilhører Samling Halvdan Hafsten (SHH). Samlingen på 208 kunstverk ble i sin helhet testamentert til Stavanger Faste Galleri i 1984, av kunstsamler Halvdan Hafsten.
Inventarnr.: SHH.049
Eier: Museum Stavanger AS
Opphavsrett: © Ekeland, Arne
Foto: Stavanger Kunstmuseum / Myrestrand, Dag Last ned
Metadata: DigitaltMuseum API

Arne Ekeland var en engasjert kunstner med kjennskap til politikk, kunst og samfunnsliv. Ofte malte han inn en rekke referanser og symboler i bildene sine, som kan gjøre det utfordrende for oss å forstå bildene hans. I krigsårene ble han mer bevisst på at han ønsket å male tydeligere bilder, noe som førte til en utvikling både malerisk og motivisk. 'Vårbilde' (1941) er malt i lyse farger og de store hvite skikkelsene er plassert ved siden av hverandre slik at alle fremtrer tydelig i bildet. De mange langstrakte kvinnefigurene gjør at kunsthistorikere har sett referanser til den italienske renessansekunstneren Botticelli, som Ekeland var begeistret for. Bildet har et poetisk, harmonisk uttrykk, som tidligere ikke hadde vært særlig fremtredende hos Ekeland. I dag kan den tydelige industrioptimismen som preger bildet oppleves tvetydig. Det er vanskelig å se bort fra teknologisk nyvinning for å løse vår tids store utfordringer, samtidig som utviklingen som startet med den industrielle revolusjon har skapt stor ubalanse i naturen. Ekelands sterke tro på arbeidets kraft kan kanskje likevel inspirere til å finne løsninger fremover?