Samlingen
Vis meny

Last ned bildefil

Lisens

Falt i det fri / Navngivelse-Del på samme vilkår
© Hansen, Frida

Oppløsning 5205 x 7808 piksler
Foto: Stavanger Kunstmuseum / Erland, Oddbjørn Aarstad
Fotolisens: CC PDM / CC BY-SA

Last ned

Frida Hansen

Peoner
Vilde Roser (tidligere anvendt)

Datering: Cirka 1928
Betegnelse: Tekstilkunst, Portier, Transparent, Billedvev, Transparent portierer dobbel
Materiale og teknikk: Billedvev, ull og silke på ullrenning
Materiale : Ull-Silke
Mål: 257 x 69 cm per del (to deler)
Emneord: Billedvev, Tekstilkunst, portier, Art nouveau, Transparent
Ervervelse: Eies av Sparebank 1 SR-bank. Deponert ved Stavanger kunstmuseum siden 2008.
Inventarnr.: SKMS.dep.0003
Eier: Museum Stavanger AS
Opphavsrett: © Hansen, Frida
Foto: Stavanger Kunstmuseum / Erland, Oddbjørn Aarstad Last ned
Metadata: DigitaltMuseum API

Om man forsøker å nevne alle blomstene som Frida Hansen fremstilte i sine mange transparenter og tekstilarbeider blir listen lang. Hun vevde roser i alle mulige varianter, margeritter, hesteblomster, klematis, blåklokker, vannliljer, krysantemum, nellik, liljekonvaller, iris, hortensia, klematis og en lang rekke andre planter og trær. Hun hadde en dyp kjennskap til planter fra sin tid som husfrue i Hillevåg, hvor hun hadde ansvaret for en stor hage. Denne kunnskapen tok hun med seg inn i vevkunsten. Interessen sammenfalt fint med tidens dype interesse for naturen og blomstermotivene hennes ble populære.

I denne doble transparenten er det de vakre peonene som er hovedmotivet. Blomstene dominerer hele teppeflaten. Dessverre er transparenten nokså falmet, og blomstene fremstår ikke med den fargeprakt de en gang hadde. Verket har gjennomgått betydelig konservering. De langsgående ulltrådene var så slitt at teppene ikke kunne henge oppe, men måtte vises liggende. Etter konserveringen kan transparentene igjen henge slik de var ment, og vi kan ane hvordan lyset en gang har spilt gjennom de florlette blomstermotivene.