Samlingen
Vis meny

Last ned bildefil

Lisens

Fri bruk.

Oppløsning 6439 x 14157 piksler
Foto: Stavanger Kunstmuseum / Myrestrand, Dag
Fotolisens: CC PDM / CC BY-SA

Last ned

Frida Hansen

Klematis og paradisfugler (original)

Datering: 1924
Betegnelse: Tekstilkunst, Transparent, Billedvev, Transparent
Materiale og teknikk: Billedvev, ull og silke på ullrenning
Dekorteknikk: Veving-billedvev
Materiale : Ull-Silke
Mål: 230 x 111 cm
Emneord: Tekstilkunst, Billedvev, Transparent, Art nouveau
Stil: Art Nouveau Jugend
Ervervelse: Eies av Sparebank 1 SR-bank. Deponert ved Stavanger kunstmuseum siden 2008.
Inventarnr.: SKMS.dep.0005
Eier: Museum Stavanger AS
Foto: Stavanger Kunstmuseum / Myrestrand, Dag Last ned
Metadata: DigitaltMuseum API

Hageanlegget i Hillevåg var åpent for offentligheten og ble etter hvert en uforglemmelig attraksjon. Frida Hansen hadde skapt en eventyrlig og svært eksotisk hage. Det var sjeldne og eksotiske blomster, innhegninger med påfugler, kalkuner og perlehøns og akvarium med skilpadder og rare fisker. Handelen med utlandet og skipsfarten førte til at nye planter, dyr, fugler og blomster kom fra tropiske strøk til det «forblåste» Vestlandet og Stavanger. Disse rariteter og sjeldenheter ble en del av hennes hage.

Da familien ble tvunget til å forlate eiendommen i Hillevåg på grunn av ektemannens konkurs i 1883, ble avskjeden med blomsterhagen smertefull. Natten før hun måtte forlate tilværelsen i Hillevåg, plukket hun en blomst fra hagen og la den i Bibelen, som hun så plasserte tilbake i hyllen. Selv sa hun at: «Det var en begravelse. Nu hadde jeg begravd hele min blomsterpasjon, ja kanskje hele mitt forrige liv». Det ble en svært dramatisk vending i Hansens liv, og det skulle ta over tjue år før hun igjen vandret i sin egen hage. I mellomtiden ble pasjonen for blomsterdyrking overført til det tekstile mediet. I den transparente portieren “Klematis og paradisfugler” fra 1924 kan vi se hvite paradisfugler fly inn fra sør. I vevnaden har blomstene blitt til hjerter.